Förena nytta med nöje

En löptur i det vackra vädret följt av lite träning på gräsmattan. Vi var samma starka gäng som igår. På gräsmattan iallfall, löpturen fick jag genomföra tillsammans med mig själv. Det är helt okej det också, jag tycker det är rätt skönt att springa och bara tänka på det som poppar upp i huvudet. Lite "hjärn-rensning".

Dagens träning + det underbara vädret = förena nytta med nöje. Vad är då nytta och vad är nöje? Ja, det beror nog på vem man frågar. Frågar man mig är nöjet träningen och nyttan de solstrålar man samtidigt träffas av. Ända sedan jag var liten har jag fått höra att man ska vara ute i solen, annars blir man sjuk på vintern. Men varför då?   

När huden träffas av solljus bildar kroppen själv D-vitamin. Genom att kroppen får tillräckligt med D-vitamin förbättras kalciumupptaget, vilket leder till ett starkare skelett. D-vitamin hjälper även till att stärka immunförsvaret vilket gör att vi drar på oss mindre infektioner och inflammationer. 15-30 minuters solljus per dag är tillräckligt för produktionen av D-vitamin. Anledningen till att vi oftare drar på oss sjukdomar på vintern är bland annat för att årstiden snålar med solljus! Mer om Vitamin-D kan du läsa här.


D-vitamin bomb!

Idag känns det som riktigt sommarvärme, det var också därför all träning genomfördes utomhus. Jag passade även på att suga åt mig lite extra stålar genom att ligga och ta igen mig i solstolen. Vilken härlig dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0