Frukt eller grönsak


Efter frukosten blev det ett träningspass tillsammans med F och hans föräldrar. Det var riktigt roligt och alla gick verkligen in för träningen. Ett snabbt men tufft träningspass som alla var nöjda med. Extra roligt var att jag fick agera instruktör :D



Är detta en frukt eller en grönsak?


Som jag tidigare skrivit så tycker jag att frukt och färg passar bättre. Trots det har jag alltid räknat in både gurka och tomat i kategorin "grönsaker". Idag när vi satt och åt lunch kom vi in på ämnet frukt och grönsaker och jag fick reda på att både gurka och tomat räknas som frukter. Detta beror på att det som innehåller kärnor räknas som frukter. Både gurka och tomat innehåller ju faktiskt kärnor. Jag försökt komma på någon frukt som inte innehöll kärnor men kom faktiskt inte på en enda. Så jag tror det är sant! Lite spännande. Jag står fast vid att "man lär sig något nytt varje dag".


Vet du någon frukt som inte innehåller kärnor?

Kommentarer
Postat av: ellinor

Banan!! fast bananer är egentligen bär :O

2011-08-21 @ 19:55:05
Postat av: Rebecka'

Fin & bra blogg :)

2011-08-21 @ 20:10:07
URL: http://rebeckalicious.blogg.se/
Postat av: Linda

Jag fick höra att de små svarta prickarna i banan är kärnor, jag försökte nämligen också med att det inte var frukt :P Men frukt och bär hör tydligen till samma sorts kategori.



Tack för det Rebecka :)

2011-08-22 @ 13:40:12
URL: http://lindaifarten.blogg.se/
Postat av: Sofia

Ananas har inga kärnor :)

2011-08-22 @ 20:37:22
Postat av: Linda

Den frågan var klurig, så jag slog upp "frukt" på nationalencyklopedin. Där beskrivs det att en frukt innehåller ett eller flera frön. Själva frukten är återstoden av en blomma efter att vissa av blomdelarna vissnat (efter pollination och befruktning). Jag antar i detta fall att själva stammen i ananasen är kärnan.



http://www.ne.se/frukt



Bra fråga, jag tänkte inte ens på ananas :)

2011-08-22 @ 23:09:09
URL: http://lindaifarten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0