Frukt och färg

Varför kallar man det frukt och grönt? Grönsaker är väl knappast endast gröna. Frukt och färg tycker jag låter mycket bättre. Att välja och vraka bland färgstarka frukter och grönsaker är smart. Dessa innehåller nämligen bland annat fibrer, vitaminer, mineraler och antioxidanter.

Antioxidanter hjälper till att bekämpa de så kallade fria radikalerna som intar krppen på ett eller anat sätt. Fria radikaler kan liknas föroreningar som attackerar kroppens celler vid t.ex stress, rökning, fet mat, luftföroreningar och träning. Dessa kan bidra till minskat immunförsvar och leda till sjukdomar som följd.

Olika ämnen som tillhör antioxidanter är bl.a mangan, zink, koppar, selen, betakaroten, vitamin C och E. Olika färger på frukter innehåller olika antioxidanter, så det är bara att börja tänka i regnbågen nästa gång det är dags att handla frukt och grönsaker. Samtidigt boostar vi immunförsvaret rejält och förbättrar återhämtningen efter ett hårt träningspass. Dessutom ser det ju mycket trevligare ut med färg!

Vilket fruktfat väljer du?


Jag laddade upp ordentligt med frukt igår. Dessutom är det snyggt med en färgklick på köksbordet. Så fatet till höger är vad som pryder mitt bord just nu. Nu är det bara till att frossa i frukt.

Jag älskar frukost och det är roligt att variera. Fruktsallad med yoghurt kan jag rekommendera. Både fräscht och snyggt. Toppa med en god müsli och magen blir mätt och glad. Jag smakade denna müsli hos Johanna och det blev en favorit direkt. Nu finns den även på mitt frukostbord.

God müsli.




Läs mer om fria radikaler och antioxidaner.

källa: Ät, träna och prestera - Frerik Paulún
Mat som det är någon mening med - Isa Wallmy
slv.se


Kommentarer
Postat av: Mia

Bra där Linda, mycket bättre att säga Frukt och färg! Ett begrepp jag ska använda framöver :)

2011-08-13 @ 08:33:44
URL: http://www.metrobloggen.se/MiaBrobeck
Postat av: Linda

Ja eller hur Mia, då säger vi det tillsammans! :) Är allt bra annars? En träff snart tycker jag!

2011-08-13 @ 14:52:26
URL: http://lindaifarten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0