Myter om tjejer och träning

Som underhållning de timmar jag satt på tåget upp till Göteborg för några veckor sedan passade jag på att läsa en tidning. En tidning om träning som jag inte lagt märke till innan (okej, jag köper visst inte tidningar allt för ofta) men som jag ville se vad den innehöll. Den var som vilken vanlig träningstidning i sig; träningstips, nya 'upptäckter', kostråd etc. Som i många andra tidningar så togs ämnet kring tjejer och styrketräning upp. En del myter togs upp, två av dessa är något jag tror de flesta har hört någon gång, varför jag även ville ta upp de. Vad PT-n i tidningen ansåg står under varje myt.


Tidningen "Hälsa och Fitness" tar upp vanlig träningsmyter.


MYT 1: "Lätt motstånd och många repetitioner ger slankare muskler"

PT-ns Sanning:
  • Vill man träna upp sin uthållighet ska man göra många repetitioner, då musklerna arbetar med lättare belastning under en längre tid.
  • Vill man forma kroppen ska man lyfta tungt. 4-6 repetitioner med så tung som möjligt för att man ska öka i styrka och forma musklerna.

Myt 2: "Styrketräning leder till biffiga muskler"

PT-ns Sanning:
  • Styrketränar man tungt förbrukar man mycket energi.
  • Fettförbränningen fortsätter flera timmar efter ett pass då muskler kräver mycket energi.
  • Mer muskler = högre ämnesomsättning.
  • Så länge man äter en hälsosam kost krävs det mycket till för att tjejer ska bli biffiga.

Så var inte rädda för att ta ut er på gymmet. Det är klart, det kommer ju synas om man tränar styrketräning regelbundet eftersom muskelmassan kommer öka. Men välformade och definierade muskler tackar man väl inte nej till? :) Hur pass muskulös man blir beror på vad och hur mycket man stoppar i munnen.


Själv är jag en konditionsmänniska. I styrketräningsväg tränar jag hellre Body Pump än styrkepass ute i gymmet, men jag utmanar alltid mig själv då. Om det så är Kettlebells eller Body Pump så går jag inte därifrån utan att musklerna har fått sig en rejäl omgång.

Att variera träningen med både någon form av styrka och kondition är super och passar bäst för mig, de båda formerna är bra komplement till varandra. Sen är självklart det viktigaste att man tränar det man tycker ger mest för en själv, om målet så är att öka i styrka, förbättra konditionen, känna glädje eller någonting annat.

Vad är viktigast med din träning?

Kommentarer
Postat av: Annie

Det är så tråkigt att dessa myterna fortfarande lever kvar. Har själv en gång i tiden låtit bli att lyfta "för tungt" för jag inte ville bli biff.



& viktigast med träningen: Att jag mår bra, att jag älskar det jag gör & att jag ser resultat av det jag kämpar för :) En snygg, stark & välmående kropp :)

2011-08-22 @ 21:34:04
URL: http://liveitloveit.shapemeup.se
Postat av: Linda

Ja, det är det. Vi får hoppas det suddas ut så småning om.



Vad härligt att höra att du har hittat din mening med träningen! :) Jag tror att alla bör ställa sig frågan "Varför" för att känna mening med det man gör. Resultaten av träningen + känslan i kroppen under och efter är ju bara för härlig! Och ser/känner man resultat vill man gärna fortsätta utvecklas.

2011-08-22 @ 22:44:51
URL: http://lindaifarten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0