Päronyoghurt?


Vaniljyoghurt Päron

 

 

Av misstag råkade det köpas hem vaniljyoghurt med päronsmak för någon dag sedan. Tanken var att jag skulle ha en yoghurt med enbart vanilj. Jag smakade yoghurten och märkte ingen skillnad alls mellan denna yoghurt och vanlig vanilj. Jag studerade innehållsförteckningen och där stod det "3%" päron. Det betyder alltså 3g/100g. Hmm.. Finns det någon 'minsta gräns' för när yoghurt får kalla sig t.ex päronyoghurt, trots att det innehåller så minimala mängder?

 

Vanlig naturell yoghurt eller vaniljyoghurt blandad med egen frukt funkar lika bra. Fräschare smak och garanterat högre fruktinnehåll än 3 %. Men jag måste erkänna att vissa yoghurtar med fruktbitar i kan vara goda. Synd bara att de är överproppade med socker.

I morse toppade jag päronyoghurten med gårdagens hemmagjorda müsli och banan. Det var rikitgt gott, bättre än den köpta müslin.


Gör man egen päronyoghurt kan jag lova att innehållet blir mer än 3%


Kommentarer
Postat av: Sofia

Sv: Ja, det funkar jättebra för mig! Man måste försöka se allt det bra i det dåliga :)

2011-08-16 @ 13:08:33
URL: http://sofiaholgersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0