Vikten av en god hållning




MAQ - en bok om funktionell träning av Pierre Johansson och Leif Larsson.



Inspirerad av boken snappade jag upp några tänkvärda saker om hållningens betydelse.

  • Med en god hållning minskar belastningen på kroppens struktur samtidigt som förutsättningarna för god rörelse ökar.
  • En bra, så kallad atletisk hållning, har man då man kan föreställa sig en rak linje som går genom öra, axel, höft, knä och fotled (sett från sidan).
  • En atletisk hållning ger kroppen möjlighet att klara stora belastningar med minimal ansträngning.

Ett av kapitlen handlade om just atletisk hållning

Att träna med en bra hållning, och även ha det i övrigt, hjälper kroppen att hålla sig skadefri samtidigt som man får ut mer av sin träning. Övningarna blir enklare, rätt muskler tränas och felbelastningar som eventuellt kan leda till skador minskar. Att ha rätt hållning i styrketräningsövningar är något som vi fått nöta in under många år med hjälp av expert tränare, då jag tränade brottning. Idag är jag verkligen tacksam för det, då jag inser hur mycket nytta jag har och har haft av all den hjälpen.


Den här boken läste jag igenom när jag besökte min kompis, och gamla brottar-, tränings- och skolkompis Johanna. Den är värd att läsa!

Senaste dagarna har jag spenderat i Klippan hos Johanna. Ett litet miniläger då jag följde hennes mat-sov-tränings klocka ;) Det kändes som förr i tiden då vi tränade brottning tillsammans. På tisdag, efter att jag och Johanna tagit en shoppingtur i Helsinborg, for vi ut på en löp-runda. 3x10 minuters intervaller. Det kändes i baksidorna efter måndagens hopp-och-studs pass.

På onsdag morgon ringde klockan och efter frukost var det dags för dagens första pass. Styrketräning stod på schemat för tjejerna så jag passade på att träna på mitt core-pass. Under eftermiddagen blev det egen träning för mig då tjejerna tränade brottning.

Här försöker vi alla träna med atletisk hållning:


En av de jobbigare övningarna, sidoplankan.

De färgglada t-shirtarna piffade upp träningen lite extra ;)


Henna har atletisk hållning i en grymt jobbig stabilitetsövning.


Även Johanna hittar rätt position, med 25 kg i händerna!


Eftermiddagen/kvällen bjöd på ett bollpass och ett Body Pump. Jag säger bara: MJÖLKSYRA!



Kommentarer
Postat av: Johanna

Wiho! Vilket bra inlägg!

2011-08-12 @ 00:29:45
Postat av: Linda

Tack Johanna,

Som sagt, jag hann med en hel del medan du sov ;)

2011-08-12 @ 00:44:46
URL: http://lindaifarten.blogg.se/
Postat av: Sara

Tack för en grymt inspirerande blogg! :D

2011-08-12 @ 01:14:37
URL: http://nolongerironic.webblogg.se/
Postat av: Linda

Tack så mycket Sara!

2011-08-12 @ 15:03:41
URL: http://lindaifarten.blogg.se/
Postat av: Henna

Här var det många roliga inlägg, det måste du fortsätta med, nu är vi snart bloggkollegor ;)

2011-08-13 @ 00:11:05
URL: http://elitportalen.se/henna_johansson
Postat av: Mia

Håller med Johanna, ett mycket bra inlägg Linda!:)

2011-08-13 @ 08:32:16
URL: http://www.metrobloggen.se/MiaBrobeck
Postat av: Linda

Tack tjejer! :)

Jag ska göra mitt bästa Henna ;)

2011-08-13 @ 08:36:27
URL: http://lindaifarten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0