Triggerpunkter


Bild lånad från kiropraktor.me




Kväll ett på kursen avslutad
. Skön känsla efter att man har fått en triggerpunkt behandlad, men aaaow så ont det gjorde på vissa ställen. Mycket välbehövligt att reda ut dessa små knutor då muskeln efteråt känns bra mycket mer avspänd!

Vad är då en triggerpunkt?
- En lokal förtjockning i muskeln
- Smärta på ett visst ställe samt smärta som kan stråla till ett annat ställe på kroppen
- Smärtan kan sitta i, allt ifrån sekunder till dagar

De där små knutorna man har i musklerna, som man alltid undrar (iallafall jag) var de kommer ifrån, kan vara en triggerpunkt. Alla har triggerpunkter, de finns olika typer av dem och de sitter för det mesta kring samma områden på varje person. Vissa är passiva och märks inte av, medan de aktiva ger sig till känna på ett eller annat sätt. Vissa triggerpunkter tyckte jag var väldigt svåra att hitta.

Jag tror (läs:vet) att min massörkompis tyckte det var väldigt roligt att hitta och pressa på mina aktiva knutor. Det var inte lika roligt att uppleva det, jag laddar inför hämnd imorgon! ;D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0