Kort och intensivt



Den senaste tiden har jag hört mycket gott om korta, intensiva intervallpass.
Så jag tänkte, varför inte testa och se om det är något för mig.


Den senaste perioden har jag varit mycket inne på långa distanspass, främst vad gäller löpning.
Efter förra helgen, då bland annat föreläsare och visssa intruktörer förespråkade kort träning,
tänkte jag skola om lite ;) Även våra pesonliga tränare på gymmet är inne på det, HIIT
(High Intensive Interval Training). Jag körde det mycket förut, innan jag började anmäla mig till löplopp.
Nu, när jag inte har något lopp som mål, så kortas träningen ner igen.

Efter att ha läst lite artiklar och även lyssnat på föreläsare har jag fått för mig att
- stressnivån i kroppen minskar
- konditionen ökar snabbare då hjärtat får jobba mer intensivt
- återhämtningen ökar pga minskade stressnivåer i kroppen
- tidsbesparing de dagar då minutrarna bara rusar i väg
- roligt och utmanande

(Observera att detta är mina antaganden och inget jag vet till 100%)


Jag ska leta fler artiklar och se vad jag kommer fram till, så spännande och roligt.

Kommentarer
Postat av: birgitta larsson

spännande

2012-02-13 @ 10:16:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0