Skidåkning och adventsfika

...eller? Nja inte riktigt riktig skidåkning i allafall, men stakning på gymmets "skidmaskin". Korta men jobbiga intervaller, det var precis vad jag behövde! Och puuh, vad den maskinen kan få mig att känna mig totalt matt efteråt!

Imorgon är det ju första advent, och nej mamma, jag har inte tagit fram julstjärnan. Men för att få någon minsta lilla julstämning så bakade jag en saffranskladdkaka, har tjuvsmakat lite och den får mer än väl godkänt! Mitt försök till julstämning med glögg för ett par veckor sedan hade inte alls någon effekt.

Eftersom kakan var så god så slänger jag upp receptet.

Saffran i en lite annorlunda form:


Ja, så här brukar det se ut när jag "provsmakar" om kakan är klar..
eller just det, vi har mystiska godisråttor här i huset...

  • 4 dl strösocker
  • 2 dl vetemjöl
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 0,5 g saffran
  • 3 ägg
  • 1,25 dl smält smör
  • 0,25 tsk salt
Ugn 200 grader. Rör ut saffranet med 1 tsk av sockret. Rör sedan försiktigt
ihop alla ingredienser utan att vispa. Tillsätt sist det smälta smöret. Häll smeten
i en smort form (med löstagbar kant) och grädda 22-25 minuter i mitten av ugnen.

Receptet är hämtat från matklubben, jag gjorde halv sats i min fina hjärtform.
Prova kakan, super god!


Trevlig advent på er, jag startar min advent med ett svettigt kettlebellspass följt av 6 jobbtimmar :)

Kommentarer
Postat av: Annie

Saffran är så himla gott i alla möjliga typer av bakverk :)

2011-11-27 @ 15:46:49
URL: http://liveitloveit.shapemeup.se
Postat av: Linda

Jag verkligen! Ändå använder jag det aldrig förutom till jul.

2011-11-27 @ 21:34:31
URL: http://lindaifarten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0