Sushi

För några dagar sedan gjorde jag sushi.
F älskar sushi och eftersom jag snart åker norrut så passade jag på att bjuda honom på det :) Han har också stått ut med mååånga veckors plugg och frustration från min sida så det var han väl värd.
Nu hoppas jag det blir fler tillfällen till sushi i sommar, med mina gamla goda underbara vänner i norr.



Ta en bit... eller sju...


Egentligen är det inte så svårt att göra sushi.
Det är bara pyssligt och tidskrävande.

ca 30 bitar
2,5 dl sushiris
2 msk risvinäger (eller vitvinsvinäger som jag brukar ta)
2 msk socker
Sushi nori-ark

fyllning:
Allt man tycker är smarrigt, t.ex. kallrökt lax, räkor, crabsticks, avokado, gurka m.m.


-Skölj sushiriset ordentligt under kallt vatten. Blötlägg i rikligt med kallt vatten ca 20 min.
-Häll av vattnet och tillsätt nytt, 4 dl.
-Koka upp och låt koka på svag värme ca 10 min, eller tills allt vatten kokat in.
-Ta av från plattan och låt stå ca 10 min.
-Värm vinäger och socker tills sockret lösts upp. Blanda ner i riset.
-Bred ett tunt lager med ris på den "matta" sidan av arket med ca 1 cm tillgodo på kanten högst upp.
-Lägg på fyllning och rulla ihop hårt till en rulle.
-Fukta kanten så rullen "klistras" ihop.
-Skär i fina bitar och in i kylen. Gott med guacamole till.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0